Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 2 januari 2017

Nieuw jaar met nieuwe kansen

Juist, een nieuw jaar met nieuwe kansen en mogelijkheden, ik ga ze maar niet allemaal beschrijven, laat staan delen met jullie, zo bijzonder ben ik namelijk niet, want wat ik me als doel stel, stelt elke  ( nou ja, bijna elke) vrouw zich ten doel......afvallen, Ufo,s afmaken, minder stofjes en wolletjes kopen, meer stofjes vegen, gezonder leven,sporten en meer van dat soort narigheden.....
Ik wens een ieder dat zijn of haar wensen mogen uitkomen, hierboven staan de milde wensen, ik heb het nog niet eens gehad over de meer irreële, de wensen die we willen, maar waarvan we weten dat het niet meer zal gaan, nu niet en nooit niet, en dat is gewoon dealen.Heel het lieve leven lang, en hoe ouder je wordt, hoe meer te dealen.Tis echt zo.
Chefkok "HazelBAAS", zoals ze me hier soms noemen ( jaaaa, spotten met een "oud mens", hoe kan ik nou tegen twee van die mannen op !? ) heeft de taken van de keukenbrigade weer gedeeltelijk overgenomen. een kippensoepje om de laatste griep cq verkoudheidsbacillen op de loop te doen gaan.
Het gaat vast weer een groen 2017 worden, een heel groen nieuw jaar ligt voor ons, groen, groener, groenst....héérlijk sappig groen.....gezonder kunnen we het niet doen, en over groen gesproken, nou, eigenlijk rood met groen.....ik heb weer wat bijzonders......
Ik kan het nog steeds niet goed bevatten van mezelf, maar ik heb dit jaar begin december voor het eerst een kerstster gekocht! zo,n beetje de meest verguisde plant in mijn beleving is toch wel de kerstster, vréselijk vind vond ik hem, of haar.Ja, en hoe gaat zoiets, ik was bij de kweker in Rockanje,waar een geweldig imponerende kas vol met kerststerren stond en die was er zo lyrisch van, dat ik dacht, waar heb ik de afslag gemist!?
Hoe  heb ik ooit kerst kunnen vieren zonder een kerstster? En zo is het gekomen, en één is ook maar alleen, dus ik kocht er gelijk twee, twee kerststerren, maar eerlijk is eerlijk, het zijn wel bijzondere Kerststerren met die witte stippen! want nee, ik ben niet zo creatief geweest om ze te bespatten met kalkverf van de hal........Ik dacht, naar aanleiding van een ieders verhaal, die zijn zo dood als een pier na de kerst, afgevallen blaadjes etc  
Nou, jullie geloven het of niet, maar die sterren zijn me toch blij met mij! Elke morgen klopt mijn hart vol verwachting en denk ik dat de blaadjes nu dan toch echt wel gevallen zijn, maar nee hoor , niets van dat alles, elke morgen staan ze me weer stralend en blozend van tevredenheid aan te kijken, ze zijn overduidelijk blij dat ze me weer zien!
Toegegeven, ik verzorg ze of het twee baby's zijn,het is mijn eer te na, ik zet ze om de vijf dagen met pot en al in een schaaltje met water, lauwwarm water natuurlijk, eerst koken, dan koud erbij, ik zei het al, net als een babybadje, even voelen met je elleboog........, en daar zijn ze zo dankbaar voor! Geen blaadje denkt er ook maar aan om er af te vallen!En zo is het gekomen, mijn liefde voor de kerstster, dat gaat niet meer over, deze twee sterren stralen vast tot de volgende kerst! en dat voor slechts vijf euro de TWEE !
Een nieuw jaar vraagt ook altijd om "ordening" we hebben een oud "vintage"postsorteerbakje op de kop getikt van de vroegere PTT, wie kent het nog...PTT, dan word je oud, TNT is het nu, o nee, Post NL, ik loop al achter, alles veranderd in rap tempo, ik hoorde zelfs dat de filatelisten in katzwijm liggen want het poststempel verdwijnt! 
Het oude jaar hebben we traditioneel uitgeluid met een kaasfondue, dat houden we er maar in elk jaar, gourmet met de kerst, kaasfondue met oud en nieuw, al vanaf de studententijd,.....twee jaar geleden gaf de pan een ongelofelijke knal en barstte in tweeën, dat overkomt ons niet meer, zonde van de kostelijke kaas,we hebben nu een gietijzeren exemplaar.
Het afgelopen jaar heb ik veel creativiteit gedeeld, en van veel creativiteit mogen meegenieten bij anderen. Het creatieve leven, in wat voor vorm dan ook, blijft onverminderd populair.
Dat merk ik ook op Pinterest, op het Feestboek bij de brei en haak groepen, je geeft er je eigen draai aan, maar je raakt geinspireert door de vele vormen van creativiteit die er onder ons leven.
Lieve lezers, lieve mensen, het was toch weer een heel verhaal op de tweede dag van het jaar, ik wil jullie allemaal héél hartelijk bedanken voor alle leuke, lieve reacties, op de blog, op het FB,en zeker ook op mijn privémail in 2016, zéér gewaardeerd, soms, als je op zo,n punt zit dat je denkt, hoe leuk is dit eigenlijk nog, dan komt er weer zo,n aardige mail voorbij, en dan, dan weet je het weer,.... Leuk dus!
Speciaal wil ik een dank uitbrengen aan Jeanneke, die mij dit geweldig leuke Friese speldenkussentje zomaar toestuurde, zomaar, dat zijn de "gelukskrenten" uit het leven als je zoiets in de bus vind. Elkaar nog nooit gezien hebben, toch een klik!
Ik wens jullie nog een  keer alle goeds voor 2017, dat we elkaar maar weer vaak mogen inspireren en misschien wel tegenkomen, wie zal het zegen! Fijne week nog allemaal, hier is het nog een week kerstvakantie. En gelukkig is vanmorgen de al vier dagen durende mist buiten ook op getrokken, een zonnetje geeft toch een helderdere blik op het leven.Ik ga de kerstboom aftuigen, dat is dan de "laatste rest kerst".

Hartelijke groet, Jeannet

28 opmerkingen:

  1. Wat een gezellig verhaal weer!
    Ik begin te lezen en er verschijnt gelijk een glimlach....hoe herkenbaar al die voornemens...! ;0)
    Een heel nieuwjaar ligt er voor ons ..en inderdaad wat zal die gaan brengen?
    Vandaag begin ik met mijn eerste voornemen ...opruimen...wat kan ik er in een korte tijd toch een enorm zooitje van maken..;0)
    Als er dan weer wat meer ruimte in mijn "ateliertje"..( gewoon een slaapkamertje waar de jongens eerder sliepen hoor ) is dan maak ik mijn lijst met ufo's maar ook met nieuwe plannetjes ...( dan is de dag denk ik wel weer om ) ;0))
    Hele fijne dag en natuurlijk ook voor jullie een heel fijn Nieuwjaar !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En wij als lezers mogen jou wel bedanken voor al die gezellige blogberichten waarin o zo herkenbare waarheden beschreven worden...
    Jeannet, ik wens je graag een gelukkig en creatief 2017 en ga door zoals je bezig bent, want dat is gewoon goed!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die voornemens komen me bekend voor! Ook ik ben gister mijn "souterrain/atelier" ingedoken om orde op zaken te stellen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heel goed 2017 toegewenst en veel succes met de voornemens. En wat fijn dat we weer een heel jaar van jouw blogs mogen genieten.
    Veel liefs,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vanmorgen eindelijk weer ZON na vele dagen potdicht van de mist. En sneeuw! De engeltjes waren een beetje te royaal met hun poedersuiker over de oliebollen te strooien.
    Succes met je voornemens -doe ik niet meer aan en dat geeft rust.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Piep

    Lieve, creatieve, gezellige plattelandsquilster.. zoals je je zelf altijd heel bescheiden noemt, ik wens jou en he gezin veel gezondheid,
    En voor jou.. bedankt dat we mogen lezen.. ik geniet telkens weer
    Veel plezier vd sterren en wie weet komen we ze snel even een keertje keuren.. zet jij alvast de koffie klaar ;)

    Knuf knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk tis weer maandag en er volgen er nog veel meer.
    De beste wensen nog...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een heel gelukkig, gezond en liefdevol nieuw jaar gewenst, Jeannet, samen met je mannen. Creativiteit hoef ik je niet meer toe te wensen, want dat heb je al, en zal nooit meer weggaan. Ook een groot goed, zo'n gave, die je op de been houdt als de andere beentjes niet meer helemaal meewerken ;) Nieuw jaar, nieuwe kansen, zeker ook hier, waar er dit jaar veel meer tijd gaat komen om te quilten, en ik verheug me daar enorm op. Nieuw jaar ook met oude waarden, die blijven, jaar na jaar... het koesteren van vriendschap, de liefde van familie en het delen van de creativiteit. Geniet van alles in het nieuwe jaar!
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeannet,
    De allerbeste wensen voor dit nieuwe jaar voor jullie alle drie!
    Hier in het Limburgse is het bewolkt en bij het opstaan werd ik begroet door een witte wereld. Alles is bedekt met een dun laagje sneeuw...
    Groetjes,
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank voor al je blogjes van het afgelopen jaar. Net op weg in 2017 wens ik je een gelukkig en gezond jaar toe !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank voor al je blogjes van het afgelopen jaar. Net op weg in 2017 wens ik je een gelukkig en gezond jaar toe !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Allemaal zo herkenbaar jou verhaal. Hier staat afvallen en bewegen op de eerste plaats. We willen toch echt nog jaren op pad kunnen en genieten in de natuur. Dus beginnen..........prachtig je kerststemming zeg, bij mij werden ze ook met de dag kaler, dit jaar er geen in huis gehaald dus. Ook voor jullie een geweldig en tevrede nieuwjaar..........liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ook voor jouw en je gezin een heel goed 2017 gewenst, en bedankt voor alle leuk geschreven blogjes en contact via FB ik kan het niet meer missen. Ook ik sta elk jaar voor de keuze wel of geen kerststerren, maar het staat zo leuk bij mijn collectie kerstmannen in de vensterbank.
    Dit jaar waren de rode op of te klein en heb dit jaar cremekleurige met een vleugje rood over de bloemen. Ik ga jouw tip zo even toepassen en ze een voetbadje geven want er zijn nu toch wat blaadjes afgevallen. Zo zie je maar in het nieuwe jaar al wat geleerd, dat beloofd wat.
    Liefs Ria 😊🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Knap dat je je kerstster al zolang in leven weet te houden. Hier zijn ze altijd zo weg ;-) Ook voor jullie een geweldig 2017 gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ook voor jou en je mannen veel goeds gewenst voor het nieuwe jaar. Fijn om jouw gezellige en vaak o zo herkenbare verhalen hier te lezen. Hartelijke groetjes Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed hoor van die kerststerren! Bij mij waren ze binnen 4 dagen helemaal kaal :-(
    Het zijn heel gevoelig planten las ik. Geen temperatuur verschillen, daar kunnen ze niet tegen. Maar ja ze moeten toch op de fiets naar huis in de kou.
    Wens jullie ook een gelukkig, gezond en creatief 2017!
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De beste wensen Jeannet .
    Dat het maar weer een mooi jaar mag worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heerlijk Jeannet, ik heb genoten van je blog-verhaal, speciaal die van de gespikkelde kerststerren ;-)
    Een gelukkig, gezond en creatief 2017

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Jeannet,

    De beste wensen, en bedankt voor al je leuke blogjes in het afgelopen jaar.

    groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik wens jou ook een heel gelukkig nieuwjaar. Hetis weer een heerlijk blogje geworden zo op de eerste maandag in het nieuwe jaar met een paar prachtige kerst-sterren. Ik vind ze geweldig tot... kerst is geweest. Maar misschien moet ik net al jij volhouden en kijken hoe lang ze blijven staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Natuurlijk ook voor jou de beste wensen voor het nieuwe jaar. Ik heb het nog steeds niet zo op kerststerren! En als ik je heerlijke verhaal lees over extra schoteltjes water enzo wordt dat hier niks.
    Buiten heb ik groene vingers maar hierbinnen
    smachten ze naar water!
    Veel inspiratie het komend jaar. Ik lees je graag. Anny.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat gezellig toch om je blogjes te lezen. Ook in 2017 blijf ik je volgen hoor.
    In ieder geval heel veel geluk, gezondheid, creativiteit,liefde enz enz voor het nieuwe jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bonne année 2017 ! Paix, santé et beaucoup de projets.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. De allerbeste wensen voor 2017!
    Wist niet dat je kerststerren zo moet verzorgen..je hebt er dus de goede verzorgtips bij gehad...ze staan er echt heel mooi bij..

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Een mooi, liefdevol en creatief jaar gewenst.
    En wij maar weer mogen meegenieten van je altijd gezellige blogjes.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een heerlijk logje weer. Ik wens jouw en je dierbaren ook een geweldig nieuw jaar toe en hoop dat al jullie dromen uit mogen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ha Jeannet,
    Nog een heel fijn en gezond jaar toegewenst samen met jouw twee mannen!
    Och, zo'n kerstster! Was ook nooit mijn favoriete plant. Ik kreeg er altijd één met Kerst van mijn ouders. Na hun overlijden koop ik nu toch nog steeds een kerstster. Nog steeds niet favoriet, maar meer als herinnering aan. Lieve groet, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dank je wel voor al die goede wensen. Ook voor jou en je mannen het allerbeste. En nog veel van je blogberichtjes, daar knapt een mens van op.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.