Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 15 augustus 2016

Limburg

Afgelopen week waren we onverwachts er even van tussen, midweekje Limburg, Noord Limburg dan wel te verstaan. Breivriendin uit zuid Limburg, was even "Kemping"eigenaar voor als het toilet verstopt zou zitten, of de elektra uit zou vallen......
En wij hadden ons verschanst diep in de bossen van het Leudal, alleen bereikbaar via een zandweggetje, pal naast de Leumolen of Sint Ursulamolen.Een eeuwenoude watermolen oorspronkelijk uit 1461.De molen werkt nog en werd elke dag in gang gezet door de molenaar, nou, jullie begrijpen wel wat dat voor zoonlief was........
Wat een mooi bouwwerk, hoe hebben ze het vroeger zo kunnen uit puzzelen,en wat geweldig dat wij daar in een huis pal naast gehuurd zaten, nou ja huis, het was een grote boerderij, rijksmonument, via Staatsbosbeheer kunnen huren voor een midweek.Aan te bevelen als je van rust, ruimte en doodse stilte houd, want dat was er allemaal ruim voorradig, adembenemend plekje, zooo mooi, zo sereen,
De natuur in het Leudal, en rond de watermolen was prachtig,
En je kon er heerlijk wandelen meteen vanuit het huis.
Het huis was zoals gezegd een rijksmonument en eigendom van Staatsbosbeheer, zo mooi en smaakvol ingericht, werkelijk alles was er perfect aan, heel mooi en ruim, wij waren de derde huurders geloof ik, dus alles wat spiksplinternieuw.
Het was een beleving om daar te mogen bivakkeren.De hele inrichting was van dat leuke bedrijf in Hattum waar wij dertig  jaar geleden onze eerste handgemaakte houten keuken kochten! Hoe toevallig kan het zijn.
S,avonds zaten we knus met de haard aan, heerlijk dat het een beetje fris was buiten, doe mij maar fris.
Zoonlief was mee, of beter gezegd, wij waren mee met hem, want hij was degene die er zo graag een paar dagen uit wilde, ( de reden staat onderaan dit blog) hij liep voorop en wij sjokten er achteraan, want ja.....ook in Limburg zijn molens........
Héél veel molens......ik geloof van wel 93........en zoonlief maar klikken, maar liefst 530 foto's , je kan maar ergens van houden.
En zo zagen we elke dag weer nog véél meer molens.......enfin, op den duur ga je er ook nog zelf van houden he, tis echt waar! Knap dat ze zulke molens vroeger zo konden bouwen dat ze niet voorover kieperden.Dat heet een standerdmolen.
Op naar de volgende molen..., ik ben er de tel eerlijk gezegd een beetje van kwijt geraakt, maar het waren er veel.
Gelukkig was er ook nog "onze eigenste watermolen", daar heb ik zelf het meest van genoten.Tuurlijk moesten we er soms aan geloven om ook de steile krappe trapjes te klimmen voor het goeie doel.....
Het was de moeite waard op de maalzolder, er werd nog elke week graan gemalen één keer in de week lijnzaad geslagen.
Er was ook nog wel wat anders dan molens gelukkig, bijvoorbeeld het kasteel bij Horn.
We kwamen in Echt bij een alleraardigste Limburgse vrouw die de gastvrijheid alle eer aan deed, koffie en Limburgse vlaai en een huis vol brocante, 
En met vol, bedoel ik ook echt helemaal vol. tot aan de nok toe, overal, in elke kamer, ze woonde er gewoon tussenin.En wauw.......deze kast stond nokkievol met haar eigen verzameling Butterfly.
Er was het schattige witte stadje Thorn met zijn imposante kerk.
En natuurlijk was er het leuke kleine winkeltje van Wendy in Weert met Limburgse Lapjes, klein maar fijn, we zijn er op de terugweg even langs geweest, ik ben er uitstekend geslaagd.
S,avonds als we terugkwamen bij het huis hadden we de molen voor onszelf, en zaten we in de schemering op dit bankje te luisteren naar de muggen het ruisen van het immer stromende water met uitzicht op het rad van de molen.Kan het leven op zo,n moment mooier zijn ?
Er waren helaas ook overal waar je keek elektriciteitsmasten prominent aanwezig in het landschap, en veel industrie en bedrijventerreinen doorkruist door grote wegen.Het bleek later dat er vlak bij een grote centrale was in Buggenum, en daar zaten we een kilometer vandaan.
Manlief kwam er wat bekaaid af......restaurantjes om koffie te drinken waren ver te zoeken, een totaal ander verhaal dan op de heenweg toen we natuurlijk eerst bij de Bockenrijder in Diessen langs gingen, dat was heel andere koek ei
En natuurlijk kan het niet overal even mooi zijn hoor ik jullie nu denken, er moet nu eenmaal elektriciteit opgewekt worden, gewerkt worden etc, en verrommeling heb je overal, ook in onze omgeving, 
Maar het contrast was wel groot, dat viel ons gewoon op en het werd ook zelfs beaamd door de mensen die er woonden.
Geeft niet, het huis en de molen ( en de prachtige stofjes) maakten alles goed, we hebben ons prima vermaakt en zeker ook genoeg mooie plekjes gezien.  Een midweek is zo voorbij, het was heerlijk om er even zorgeloos tussenuit te zijn.Ik sluit af met een foto van de watermolen, daar kregen we geen genoeg van.
O ja, waarom zou zoonlief er eigenlijk gráág even van tussen gaan, want dit is zo helemaal totaal niet zijn hobby, je ziet de pubervreugde ervan af spatten, toch? Tja, alles groeit nou eenmaal gewoon door op het minilandgoed, ook als je op vakantie bent, en wat er op groeit, moet er ook weer af, net als bij de kapper he,zo is de cirkel van het leven.Fijne week allemaal weer.

Hartelijke groet, Jeannet

15 opmerkingen:

  1. Oh Jeannet, wat heerlijk voor jullie, even er tussen uit. En wat een leuk adres. Ik kan die liefde voor molens wel begrijpen. Ook ik vind molens altijd leuk. Fietsen bij Kinderdijk, bij ons in de omgeving de molens waar je ook meel kunt kopen en een paar jaar geleden hebben wij de Molenroute gefietst, in Duitsland nota bene. Ook echt een aanrader! Leuke lapjes weer. Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan ook zo genieten van molens! wat een mooie omgeving en wat heerlijk dat je dan in zon heerlijke inspirerende boerderij zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed dat jullie even weg konden. Tja, pubert heeft natuurlijk wel vakantie dus begrijpelijk dat hij even weg wilde. En dan naar zo'n mooie omgeving. Heerlijk voor jullie alledrie. En voor ons weer een heerlijk blogbericht. Was dat servies te koop? Ik word gek van dat Butterfly: schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Piep wel meid.. We denken even de palen weg., wat een pracht vakantie.., zalig toch! Heb een heerlijke week meid
    Knuf knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi he. Ik woon er 1 kilometer van af. Groetjes Liesbeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk hoor!
    Door jou ga je gewoon heel anders naar al die mooie molens in Nederland kijken.
    Gelukkig dat ze ze tegenwoordig ook restaureren en niet laten vervallen.
    Trouwens wat een mooie omgeving heb je daar.
    En snap dat zoonlief er even tussen uit wilde. Dat onkruid blijft ook maar groeien, zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat ziet er uit als een heerlijk weekje er-even-tussenuit, met weer prachtige foto's, echt genieten. Wat een geweldig logeeradres hadden jullie! En de lapjes zijn een meer dan verrukkelijk souvenir uit Limburg.
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk midweekje, Jorrit kan er ook weer even tegen na zoveel molens...(daar kan hij aan terug denken als hij in de tuin werkt....) Mooie lapjes heb je weer gevonden. groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, er was in jullie midweekje voor ieder wat. Voor de een meer dan voor de ander.Je hebt het weer heel leuk beschreven en jullie kunnen er weer even tegen. Groetjes van Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig verblijf had je daar geboekt. Ik wist niet dat er daar zoveel molens te vinden waren. En wat leuk dat je bij Wendy langs bent geweest. Je wordt daar altijd zo hartelijk en enthousiast ontvangen! Ik bof geweldig dat ik maar op een kwartiertje rijden van haar woon!
    Groetjes, Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig wat een mooie plaatjes en wat hebben jullie genoten van al dat moois. Inderdaad wat een hoop molens zijn daar te vinden, heerlijk toch voor zoon-lief? En moeders maar mee sjokken :-(
    Die spulletjes bij die brocante mevrouw.... prachtig allemaal en leuk dat ze zo veel heeft en er van geniet. Alleen dat afstoffen denk ik dan weer....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuke tijd hebben jullie gehad daar, en wat is er het er mooi he! Het viel mij trouwens ook op hoe verstedelijkt het er is. Voor meer natuurbeleving moet je dan toch ietsje verder zuidelijk afzakken. Heerlijke plaatjes en ik denk dat jullie met veel plezier terugkijken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vorige week nog niet gereageerd. Bij deze mooie plaatjes realiseer je je helemaal al die hoogspanningsmasten en kabels in die buurt niet. Fijn dat jullie toch genoten hebben, zeker de pubert, die het verdient heeft. Beetje jammer voor je man!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.